Header
line decor
line decor
      
Doorstroom / team / conflicthantering
 
line decor
             
 
 
 
 
   

CONFLICTOPLOSSEND TRAJECT

Verkennen van het probleem

  1. Caers PM/opdrachtgever geeft in het kort aan:
    1. De aanleiding, waaruit blijkt dat er een probleem is ontstaan;
    2. Welke gevolgen dit kan hebben voor de samenwerking.
  2. Partijen geven hun zienswijze en visie over het probleem.
  3. Eenieder spreekt alle, dus ook gemeenschappelijke  belangen uit.

Analyse van het probleem

  1. Het dient duidelijk te zijn wat de oorzaken van het probleem zijn, los van emotionele uitingen.
  2. Wat zijn de zakelijke feiten waar het probleem om draait?
  3. Wat is concreet het probleem?

Analyse van het individu

  1. Persoonlijkheidsonderzoek
  2. SWOT-analyse in de vorm van invulling en bespreking kernkwadrant(en), individueel en collectief.

Uitspreken van verwachtingen van en naar elkaar toe

Dit aan de hand van een samenwerkingsmodel, waarbij de invulling van dat model op concreet gedragsniveau zal plaatsvinden. Wat verwachten we per item van elkaar?

Alternatieven in oplossingen

  1. Feitelijke samenvatting van de zienswijzen en visies van beide partijen op het probleem. De gemeenschappelijke belangen worden benoemd.
  2. Partijen dragen zelf oplossingen aan.
  3. Partijen doen kleine concessies.

Keuze maken

  1. Partijen maken een keuze uit de mogelijke oplossingen.
  2. Partijen maken hierover samen afspraken en deze worden op papier vastgelegd.
  3. Caers PM/opdrachtgever maakt vervolgafspraken en controleert of men zich aan de gemaakte afspraken houdt.
Top
Doorstroom / team / conflicthantering
     
     

www.redactiestappaerts.nl