Algemeen
Bij het ontwikkelen van organisaties, teams en individuen, zijn de volgende elementen van belang:
- Heldere formulering van de visie en missie.
- Duidelijke doelstellingen bepalen (SMART).
- Het benoemen van de succesfactoren en de valkuilen.
- Opsplitsing van het ontwikkelingstraject in:
'ZIJ' (Uitgangspunt)
- Klanten
- Leveranciers
- Overige stakeholders
|
'IK'
- Rolgedrag (houding, mentaliteit, instelling)
- (Zelf)bewustzijn
- Verantwoordelijkheidsgevoel
- Willen leren/ontwikkelen
|
'WIJ'
- Cultuur (lerende organisatie)
- Samenwerken
- Communicatie
- Commitment
|
'HET'
- Systemen
- Procedures
- Werkafspraken
- Taken
- Doelstellingen
|
Trajectplan
1. Startbijeenkomst afdeling/team/groep (max. 8 personen)
- Uitleg, motivatie, achtergronden, doelstellingen en afspraken
2. Daarna volgen de 'ik', 'wij' en 'het' trajecten
'IK'- TRAJECT - PERSOONLIJKHEIDSVRAGENLIJST EN KERNKWADRANT
- Individueel intakegesprek, zie onderstaande 'HET'-traject
- + invullen en bespreking persoonlijkheidsvragenlijst, hetgeen als input dient voor de workshop Kernkwadrant (zie onderstaand).
Workshop kernkwadranten
- Aanzet kernkwadrant afdeling/team/groep, waarbij de conclusies uit de intakegesprekken meegenomen worden.
- Plenaire bespreking persoonlijk kernkwadrant per deelnemer (invulling is huiswerk).
Actieplan
- Opstelling persoonlijk ontwikkelingsplan (P.O.P.). Wat wil ik ontwikkelen?
- Bespreking persoonlijk ontwikkelingsplan.
- Benoemen hulpbehoefte/ondersteuning.
|
'WIJ'- TRAJECT - TEAMUITGANGSPUNTEN EN SAMENWERKING
Workshop teamontwikkeling
- Waaraan moet een optimale samenwerking voldoen?
- Heldere doelstellingen (uitdaging)
- Initiatief tonen (actie)
- Flexibel aanpassen (verbeteringen/leren)
- Wederzijds respect (eenieder mag verschillend zijn)
- Open communicatie (duidelijkheid)
- Gezamenlijke verantwoordelijkheid (betrokkenheid)
Cultuur organisatie (voorbeeld)
- Onze medewerkers zetten de klant voorop.
- Onze medewerkers zijn proactief, energiek en tonen enthousiasme.
- Onze medewerkers zijn besluitvaardig, nemen hun verantwoordelijkheid voor deze
besluiten
en zijn betrouwbaar in de opvolging.
- Onze medewerkers werken resultaatgericht, zijn veranderingsgezind en initiatiefrijk.
- Onze medewerkers communiceren open met de klant en met elkaar en zijn teamspelers.
Hoe zijn deze cultuurelementen inpasbaar in de teamuitgangspunten?
Gedrags-/houdingsaspecten op basis van cultuurelementen:
- Wat verwachten teamleden daarin van elkaar en van leidinggevenden?
- Wat betekent dat voor eenieders rol?
Hoe gaan we dit vormgeven en wat zijn daarbij de do 's en de dont 's?
Actieplan:
- Wat betekent dat voor mij persoonlijk (wat veranderen/hoe aanpassen)?
|
'HET'- TRAJECT - VERBETERTEAMS
Afname individueel diepte-interview deelnemers, gecombineerd met de intakegesprekken van
het 'IK'-traject
- Waar lopen ze tegen aan, wat willen ze verbeterd zien?
- Uitkomsten dienen als input voor de kernkwadranten tijdens de Workshop
Verbeteritems (zie onderstaand).
Workshop Verbeteritems:
- Benoemen knelpunten/uitdagingen
- Benoemen verbeteritems
- Samenstellen verbeterteams (evt. multidisciplinair)
- Opdrachtformulering verbeterteams.
Coaching/processturing verbeterteams
|
3. Evaluatie na elke fase
4. Resultaten
Verbeteringen moeten na 3 maanden duidelijk zichtbaar zijn door gedragsveranderingen op
cultuuruitgangspunten bij de deelnemers. Dit ter beoordeling van opdrachtgever.
|